Slovensko a MaďarskoCestovanie
Máj 2019 / Obe mestá sú od seba vzdialené na skok a príde mi zaujímavé porovnať ich z pohľadu návštevníka. I keď sa môže zdať, že naše hlavné mesto má boj vopred prehraný, určite má niekoľko výhod, ktorým prekoná aj jedno z najobľúbenejších turistických miest v strednej Európe.Špina, bordel, smrad a hluk
Bratislavu najmä cezpoľní radi označujú ako „špinavú dieru”. Najhlasnejšie to samozrejme prízvukujú tí, ktorí Bratislavu poznajú iba z televíznych novín a reportáži o Pentagone alebo z jedného školského zájazdu z 90-tych rokov minulého storočia. Bratislava sa veľmi zmenila a po niektorých stránkach dobehla aj metropoly ako je Rím , Atény či Paríž. Zatiaľ, čo Bratislave robí dlhodobo najviac hanbu železničná stanica Staré mesto, Kamenné námestie či Tržnica pri Trnavskom mýte (Nivy sú už našťastie minulosť), Budapešť je na tom z komplexného pohľadu oveľa horšie ako Bratislava. Taký VI. a VII. obvod (čo je rozsiahla časť mesta) je takmer ako stoka. Páchnuce výkaly na múroch a chodníkoch, odpadky aj týždeň po lehote, rozbité fľaše a neutíchajúci hluk ožranov do skorých ranných hodín - 24/7. Vinníci sú prevažne asociáli ale aj mladí turisti z rôznych kútov sveta. Budapešť je dlhodobo symbolom lacnej zábavy, diskoték a bordelov. Tento biznis je tak prerastený, že už ani rušenie nočného pokoja tu polícia nerieši a bordel na uliciach sa zmýva asi už len dažďovou vodou. Domorodí boj vzdali a tí čo mohli, predali nehnuteľnosť a ušli čo najďalej od centra. Bratislava je podstatne čistejšie mesto. Bod pre Bratislavu
Zatiaľ čo Bratislavu špatia vizuálne vylepšenia mentálne slabších jedincov, niektorým častiam Budapešti by pomohol už len lejak v podobe neriedeného Sava.
Pohostinnosť a atmosféra
Obyvatelia Budapešti ma prekvapili - príjemne. Možno som mal iba šťastie, ale stretával som prevažne empatických a nekonfliktných ľudí. V Bratislave je to skôr opačná situácia. Všetci tu pôsobia ako blízka rodina Dartha Vadera. Dôvodom je naša mentalita a aj fakt, že v Bratislave žije viac obyvateľov z rôznych kútov Slovenska ako domorodých a väčšina sem prichádza frustrovaná, lebo už ich starí otcovia a otcovia ich otcov nadávali na Bratislavu. V našom hlavnom meste je dobrá atmosféra už len medzi vianočnými sviatkami na najstarších sídliskách ako Ružinov, Karlovka, Dúbravka a Rača. V maďarskom meste sa turisti budú cítiť určite príjemnejšie a teda bod pre Budapešť
Almužna pre asociálov
Asi každé veľké európske hlavné mesto má problém s dobrovoľnými bezdomovcami , ktorí žobrú, smrdia, chľascú a obsadzujú si lukratívne turistické trasy. V Budapešti majú niektoré parazity upgrade a neštítia sa loviť ľudí aj v prostriedkoch hromadnej dopravy . V starom meste - najmä v okoliach staníc, je ich viac ako holubov. Bod pre Bratislavu
Bezpečnosť v nočných hodinách
Aj keď má Bratislava niekoľko šokujúcich afér, nemôžem napísať, že by som sa po zotmení cítil v Budapešti bezpečnejšie. Aj keď je v maďarskej metropole oveľa viac príjemných a menej konfliktných miestnych, negatívom sú nespratní turisti a neschopnosť polície efektívne riešiť problémy a výtržnosti. Priznám sa, políciu som videl iba v okolí parlamentu a hradu. V tomto pre mňa nie je ani jedno mesto víťaz. Obe mestá bez bodu
Ubytovanie
Hodnotenie ubytka som schválne umiestnil až za čistotu prostredia a bezpečnosť, pretože všetko so všetkým súvisí. Obe mestá sú na tom s ponukou hotelov a kvalitou ubytovania podobne. Astronomické ceny aj za obyčajný troj-hviezdičkový štandard v centre a jeho blízkom okolí - napočudovanie aj v Bratislave, ktorá má slabšiu návštevnosť i ponuku. Ak nechceš bývať na odľahlejšom sídlisku, za mestom alebo v hosteloch, budeš musieť poriadne siahnuť do vrecka. Budapešti by som dal ale v tomto prípade určite mínus, pretože veľa kvalitného ubytovania je situovaná vo veľmi nehostinných uliciach. Či už plných asociálov alebo hlučných ožranov a feťákov plaziacich sa z všadeprítomných nočných klubov. Bod pre Bratislavu
Carmagedon na cestách
Hádať sa o tom, kde sú väčšie kolóny nemá zmysel - je to len neumierajúca a otrepaná téma obyvateľov dedín, v ktorých sú tri autá a jeden traktor na 1000km². Budapešť je lepšie navrhnutá od dávnej minulosti a Bratislave sa nikdy nemôže podariť vytvoriť toľko širokých ciest, križovatiek , pruhov a mostov . V čom je ale viditeľný rozdiel je tolerancia medzi vodičmi a chodcami. V Bratislave má vyššiu hodnotu človek sediaci v aute a prechody pre chodcov sú tu len na vizuálne označenie šírky vozovky. V Budapešti jazdia vodiči ohľaduplnejšie, bez nadávania, trúbenia a iných malomeštiackych prejavov. Bod pre Budapešť
Mestská hromadná doprava
V Bratislave je plán metra už viac ako 30 rokov a pri pláne ostane až do zániku planéty. A čo je horšie, naše hlavné mesto nemá dodnes ani efektívnu autobusovú a električkovú dopravu. Vedenie mesta a dopravného podniku všetko pochovalo koncom 90-tych rokov a držia to v rovnakom štýle dodnes. Zrušenie expresných liniek, pridanie prestupov a dlhšie čakanie. Jediná rýchla doprava by mohla byť tá električková a z tej inžinieri vytvorili vyhliadkovú jazdu so zástavkami pri každom verejnom osvetlení. K tomu sa pridajú niektorí vodiči traktoristi, v lete stovky autobusov s (akože) pokazenou klímou a drahé cestovné. Nebudem tu tvrdiť, že v Budapešti sa MHD cestuje rýchlejšie, ale určite oveľa efektívnejšie. Linky metra sú už iba čerešnička na budapeštianskej torte. Jediné šťastie, že Bratislava je malá a väčšina turistov rieši maximálne spoj medzi letiskom a stanicou. Bod pre Budapešť
Budapešť má aj v roku 2018 na väčšine linkách starší vozový park ale viac profesionálnych vodičov. Napríklad vedia brzdiť, nejazdia ako s hnojom a neamputujú ti končatiny vo dverách.
Kráľi ciest a chodníkov
Turistické vyhliadkové Double-decker autobusy , sú už v každej väčšej metropole - aj v Budapešti. Ceny sú astronomické a neraz som mal dojem, že mi ponúkajú prenájom celého autobusu na deň a nie hodinovú jazdu s miestenkou na jedno sedadlo. Príde mi komické spoznávať pamiatky zo sedačky vozidla s prepoteným sluchátkom na uchu, ale imobilnejších dôchodcov vždy poteší aj táto alternatíva. V Bratislavských kolónach a super-úzkych cestách by boli doubledeckeri ako žlčové kamene v žlčníku, tak prišli so skvelým nápadom: suplovať ich vláčikmi jazdiacimi po úzkych uličkách a chodníkoch v Starom meste. A vlastne ani presne nechápem ich význam, kedže celé historické centrum sa dá prejsť po vlastných za 20 minút. Malý bezvýznamný bod pre Budapešť
Nieje nič krajšie, ako keď ťa pri romantickej jarnej prechádzke z uličky vytlačí hračkársky vláčik s šoférom príjemným ako vred na riti. V Budapešti zase necháš celodennú výplatu na hodinovú jazdu double-deckererom.
Prechádzky mestom
Záujem o Bratislavu v posledných rokoch poriadne narástol - hlavne v teplejších mesiacoch. Čo vidím ako veľké negatívum tohto veľkého pozitíva je fakt, že väčšina turistov mestom iba prejde. Pre náš rozpočet i pokladničku mesta je to nulová hodnota. Jediné, čo prinášajú, sú zápchy v historickom centre, kedy sa stovky turistov so sprievodcami rozložia na celú šírku ulice a obzerajú si pamiatky naokolo. Je to problém nielen pre domácich, ale aj iných návštevníkov mesta. V Budapešti sa dá prechádzať i fotiť ľahšie. Aj tu bod pre Budapešť
Peší vs. cyklisti
Maďarské hlavné mesto suveréne vedie v oboch. Široké ulice a chodníky ponúkajú viac miesta aj pre vyhradené cyklo pruhy. Pre milovníkov zhrbených krížov, hemoroidov a nasávačov smogu je toto miesto víťaz. Každá strana má ale dve mince. Cyklotrasy na chodníkoch sú vždy na úkor chodcov a úplné peklo pre rodiny s menšími deťmi. Po dni chodenia po Pešti ma viac bolel krk ako nohy, pretože som ustavične sledoval, či ma okrem auta nezrazí dvojkolesová železná konštrukcia. Arogantnosť cyklistov je zhruba rovnaká v oboch mestách a nechápem, prečo sa pri tomto divokom štýle jazdy nezrovnávajú cyklisti s autami na cestách. Bratislava je zatiaľ priateľská pre peších a Budapešť pre kolesových. A peších je násobne viac (u turistov to platí duplom), preto dávam bod Bratislave .
Fotka cyklotrasy z centra Bratislavy nie je, pretože ide len o legendu. Tá z Budapešti zase poukazuje na riziká pri predchádzaní chodcov cez chodníky, cesty i pri vystupovaní z dopravných prostriedkov. O ohľaduplnosti cyklistov sa ani tu nedá písať v pozitívnom slova zmysle.
Sila rieky Dunaj
V Bratislave má rieka funkciu kanála, na ktorom zriedka prepláva konár stromu, nákladná loď alebo zakotví turistická - aby lakomí nemeckí dôchodcovia ušetrili na ubytku. Propeler je legenda, o ktorej rozprávajú už iba starci v čakárni u lekára. V Budapešti to na Dunaji doslova žije a forinty sa sypú aj do štátneho rozpočtu. Bod pre Budapešť
Na Dunaji plávali hovná tri, ľudia si mysleli, že sú to ondatry. V Bratislave to na rieke „žije” iba pri povodniach.
Architektúra mesta
Architektúra a celkový dojem z mesta je dôležitý. Bratislava ako keby sa nevedela rozhodnúť, ktorou cestou sa vydať. Trochu chce pôsobiť ako moderný New Yourk s vežiakmi, trochu ako pamätník na socializmus a trochu ako historické korunovačné mesto. Ideálne všetko pomiešať. Aj keď oceňujem, že stále sa nájdu lokality a stavby, ktoré sa zrekonštruovali alebo vybudovali nádherne, mám pocit, že mestskí architekti buď nemajú žiadne právomoci alebo by mali zmeniť lieky. Mesto pôsobí ako keď si na jeden tanier naberieš kurací vývar, do neho namočíš vyprážaný rezeň, zmrzlinu a ešte to celé poleješ kečupom. Vežiaky kazia výhľad na významné ikony mesta. Taký Aupark Tower svojou výškou totálne pokazil výhľad a okolie mosta SNP. A takých príkladov je viac a neustále pribúdajú nové. Budapešť si drží výšku a je to vidieť aj na celkovej panoráme . Bod pre Budapešť
Najkrajšia vyhliadka
Nie každé mesto sa môže pýšiť vyvýšenou vyhliadkou dostupnou pre širokú verejnosť, z ktorej je atraktívny výhľad na mesto a hornaté okolie. Bratislava má najkrajšiu vyhliadku na Moste SNP v smere na hornaté zátišie Malých Karpát a z veže Starej radnice. Výhľady zo Slavína, veže Kamzík, Michalskej brány ani Bratislavského hradu neexcelujú. Budapešť má super výhľad z Budínskeho hradu , z pevnosti Citadela i z platenej prírodnej rezervácie Sas-hegyi. Kolotoč „Oko” (Budapest Eye) je položené nízko a nešťastne. Na počty a atraktívne výhľady (aj vďaka lepšej architektúre mesta) vyhráva sused. Bod pre Budapešť
Vyhliadka UFO nie je najlacnejšia. Budapešť má ale viac krásnych vyhliadok na mesto, ktoré sú úplne zdarma a naviac sú prístupné aj v neskorých nočných hodinách.
Múzeá, galérie, kostoly a historické pamiatky
V Bratislave nových zaujímavých múzeí nepribúda a ťažko hodnotiť, ktoré mesto je v tomto smere lepšie. Každý si v oboch nájde svoje a nikto neočakáva, že Bratislava dorovná vysoké budapeštianske počty. Krátky zoznam s odporúčaniami v našom hlavnom meste: Múzeum mesta Bratislavy na Radničnej, Prírodovedné múzeum pri nábreží, Múzeum dopravy na Šancovej, Múzeum hodín na Židovskej, Vodárenské múzeum BVS, Botanická záhrada UK, Michalská brána, Devínsky hrad, Dóm sv. Martina alebo Kostol svätej Alžbety. Maďarský súper má tiež slušný arzenál, ale počítaj s väčšou tlačenicou a čakaním v radoch. Bod pre obe mestá
Hradné slávnosti
Obe hlavné mestá majú hrad na vyvýšenom a dobre viditeľnom mieste. Oba hrady sú zrekonštruované, fotogenické a dominantné. Napísal by som aj slovo originálne, ale Bratislava má svoje dvojča vo francúzskom mesto Saumur. Bratislavský hrad je navštevovaný menej ako Budínsky. Dôvodom je oveľa nižšia návštevnosť mesta, menej atraktívnych výhľadov na okolie (kto by si už len fotil sídlisko Petržalka) a zatváranie areálu vo večerných hodinách. Miniatúrne múzeum, galéria so stovkou nudných obrazov, Food fest s priblblým stravenkovým systémom, zopár koncertov pre vyvolených a niekoľko stratených vianočných stánkov na nádvorí hradu s predraženou a do bezvedomia vyklepanou cigánskou, je naozaj málo. Pozitívum sa dá nájsť v nízkej návštevnosti - z nášho hradu je pomerne dobrá zóna relaxu. Bod pre Budapešť
Budínsky hrad je naozaj kolosálny a na férovku by mal ísť do ringu skôr s Pražským. Bratislava bola ale významné korunovačné mesto so zaujímavou históriu a myslím, že by mohol ponúknuť ďaleko viac.
Originál je iba jeden
Originálne budovy, stavby a dominanty sú vždy terčom objektívov a zaujímavých záberov cez šošovku objektívu. Na to, že je naše hlavné mesto menšie, ponúka niekoľko nezameniteľných stavieb. Okrem hradu, ktorý má aj oponent, by som vypichol most SNP s UFOm, modrý kostol svätej Alžbety, katedrálu svätého Martina alebo otočenú pyramídu z roku 1983, v ktorej sídli Slovenský rozhlas (zatiaľ, kým sa nadobro nerozpadne). Sú to stavby, ktoré nájdeš v iných častiach sveta iba ťažko. Negatívom je neatraktívne nočné osvetlenie a pochybný technický stav. V Budapešti ma najviac zaujal Sečéniho most , hrad Vajdahunyad a Országház - budova parlamentu. Bod pre obe mestá
Sochy
Aj sochy sa kamarátia s objektívmi. Niektoré dokonca vytvárajú priestor pre kreatívne pózy alebo zatraktívňujú ulice mesta. Najzaujímavejšie v Bratislave: Čumil, Schöne Náci, Napoleon, Prvá poštová schránka na Obchodnej ale aj sochy v nákupnom centre Eurovea. V Budapešti ich nájdeš o niečo viac - sú roztrúsené po celom meste a ich hľadaním zabiješ dosť času, prípadne ich objavíš náhodne ako ja. Najväčšia koncentrácia je pri nábreží , na námestí Eötvös a nezabudni aj na pevnosť Citadela . Bod pre obe mestá
Stravovanie
Reštaurácie sú takmer vždy a všade ako ruská ruleta a odporúčam si vopred naštudovať recenzie napríklad na notorickom TripAdvisore. Maďarská kuchyňa nám nie je až taká cudzia a taký perkelt, paprikáš, kotlíkový a segedínsky guláš, či plnený kapustový list akceptuje väčšina z nás. Pre tých, ktorí neradi míňajú svoje vreckové vo veľkom štýle, sú tu fastfoody , kaviarne, cukrárne a pivárne s podobnou ponukou a cenovou reláciou. Bod pre obe mestá
Typická slovenská špecialita: Bryndzové halušky s nápojom Coca Cola. To nevymyslíš - to sú fast-foody v obchodných centrách. Napravo je zase gurmánska špecialita v maďarskej edícii s polotovarom Nutella. Palmový olej s cukrom - úplná mňamka.
Kúpele, aquapark, kúpaliská a jazerá
Budapešť má viac wellness a kúpeľov - aj keď kapacitne veľmi malých. Najznámejšie sú historické (a trochu zanedbané) Széchenyiho termálne kúpele - oproti mestskej ZOO. Za zmienku stojí aj Aquaworld v severnej časti mesta alebo Gellértove termálne kúpeľe v južnej časti za Citadelou . Bratislava sotva ponúka normálne kúpaliská a bazény (najznámejšia Rosnička a Tehelné pole) a za najbližším aquaparkom treba zájsť až 20 km do Senca. Bratislava má navrch len v prírodných kúpaliskách ako Zlaté piesky, Kuchajda v Ružinove alebo Draždiak v Petržalke. Ja uprednostňujem prírodné kúpanie pred záchodom s chlórom ale nie je to celoročná atrakcia. Bod pre obe mestá
Nákupy, oddych a narcisti v obchodných centrách
Ak si myslíš, že Bratislava má nákupných centier ako húb po daždi, tak rovnako veľa ich má aj Budapešť. V čom je teda rozdiel? V Budapešti nájdeš o niečo viac produktov a svetových značiek. Zaujímavé asi iba pre náročného spotrebiteľa. Vychádza tovar lepšie cenovo? Ak nepočítam výpredaje, veľmi slabý aktuálny kurz, tak veľmi nie. Najväčší rozdiel aký som si všimol, je spôsob akým väčšina mladých tieto centrá navštevuje. V Budapešti chodia (iba) nakupovať, v Bratislave sa poväčšinou promenádujú ako sliepky a kohúti v kuríne. Bratislavské centrá sú naviac „rodina-friendly”, pretože Slováci neprežijú bez dňa stráveného v nákupných centrách. Bod pre obe mestá
Na fotke je časť veľkého nákupného centra WestEnd City v Budapešti. V Bratislave je to niečo ako Aupark a Eurovea dokopy. U nás sú obchodné centá viac zamerané na trávenie voľného času pre rodiny s deťmi (Aupark, Eurovea, Bory Mall).
Na fotke je záber z veľkého trhoviska - Central Market Hall. Kúpiť sa tu dá strava od výmyslu sveta ale aj textil i gýčové suveníry. Budova podobajúca sa na starú železničnú stanicu je veľká rarita a odporúčam ju navštíviť.
ZOO ako detský park
Bratislavská ZOO vyzerá ako keď si žobrák oblečie krásne sako, ale zabudne si obliecť nohavice a obuť topánky. Hlavným ťahúňom pre rodiny
Hor sa do prírody!
Aj keď možnosti turistiky môžu spadať skôr k výhodám bývania v meste, ja ako príležitostný turista rád obdivujem aj tieto lokality. Mám rád, keď má mesto les, turistické chodníky, ohniská alebo miesta kde sa dá vytratiť pred štekajúcimi ľuďmi a nervóznymi psami. Bratislava má oveľa väčšiu rozlohu lesov. Malé Karpaty a ich možnosti sú naozaj obrovské (ak vieš svoj zadok preniesť aj ďalej ako 100 metrov od svojho auta). Budapeštianske lesy značne orezáva neďaleká obec Budakeszi a nech som išiel akokoľvek ďaleko, stále som mal pocit, že sa prechádzam v mestskom parku. Zaslúžený bod dávam Bratislave, ktorá ma naviac aj Devínsku Kobylu a spolu s Karpatmi valcuje väčšinu európskych hlavných miest. Dúfam, že naše lesy časom nevyrúbu množiace sa nové developerské projekty a špinavé kšefty s drevom. Bod pre Bratislavu
Ktoré mesto je atraktívnejšie?
Nad Bratislavou by v tomto porovnaní zvíťazila Budapešť rozdielom 15:10 .
Medzi nevýhody Bratislavy by som spomenul nedostatočnú pohostinnosť miestnych a oveľa menšiu ohľaduplnosť vodičov - všeobecne problém celého Slovenska. K tomu sa pridajú otravné turistické vláčiky v úzkych uličkách Starého mesta, žiadna atrakcia na rieke Dunaj a ani na Bratislavskom hrade, bezpečnosť po zotmení v rámci celého mesta, mestská polícia ktorej úlohou je iba vyberanie pokút za parkovanie, katastrofálna panoráma mesta, neatraktívne nočné osvetlenie významných pamiatok a chýbajúce celoročné trhovisko, ktoré by bolo reprezentatívnejšie, ako to čo je dnes pri Trnavskom mýte.
Medzi nevýhody Budapešti by som spomenul špinu a bordel v uliciach (najviac mimo najznámejších pamiatok), premnožených žobrákov, strach chodiť ulicami po zotmení, rušenie nočného kľudu skupinkami turistov a uprednostnenie cyklistov pred chodcami na chodníkoch.Publikované: 1. 5. 2019 / Autor: MOWS