Recenzia: Sony A6300 ako ideálna rodinná kamera a spoločník na dovolenky

RecenziaHodnotenie

Apríl 2019 / Môj posledný foťák v zbierke bola semi-profi zrkadlovka Sony Alpha SLT-A77 z roku 2011 a objektív DT 16-50, F2.8 SSM. Dnes už skôr prehistorický kus železa s mizernou kvalitou už nad ISO800. Pri balení sa na poznávacie výlety a letné dovolenky som naberal dojem, že 70% mojej batožiny zaberá práve fototechnika. Keďže nechcem pôsobiť ako ázijský turista, prišla mi na um myšlienka, objaviť niečo kompaktnejšie ale s kvalitou výstupu ako z polo-profi zrkadlovky.

Jedná sa o dlhodobý test s posledným firmvérom 2.01 (02/2018). Kameru som používal viac ako rok na rôzne foto aj video žánre. Ako nadpis napovedá, hodnotenie je určené skôr pre amatérskych nadšencov.
1Sony α6300, Peak Design, statív Manfrotto a baterka NP-FW50

Sony α6300 so setovým objektívom 16-50 mm v lacnom koženom púzdre z Aliexpressu. Popruh používam Peak Design Slide Lite s rýchloupínacími kotvami. Na video a timelapse mi pomáha malý cestovný statív MANFROTTO MTPIXI-B PIXI.

Fotoaparát som testoval s trojicou objektívov:

Sony E PZ 16–50 mm F3.5–5.6 OSS


Jedná sa o setový objektív predávaný k foťáku. Výborné kompaktné rozmery, veľmi nízka hmotnosť a vstavaná optická stabilizácia pre video. Objektív sa po zapnutí/prebudení kamery vysúva. Jeho optická kvalita je pre väčšinu scén katastrofálna. Hodí sa iba na rodinné foto a video - ideálne na objekty/osoby v interiéroch vzdialené max 3 metre od kamery, medzi rozsahmi 20 - 34 mm. Mimo stred je ako horčicový pohár.

Sony E 50 mm f/1.8 OSS


Lacný a veľmi ľahký. Priemerný foto objektív s pomalším motorom ale dobré sklo na video vďaka zabudovanej optickej stabilizácii. Práve kvôli nej nemá zrovna kompaktné rozmery a bez slnečnej clony má dĺžku až 7 cm (clona +4 cm). Na F1.8 - F2.5 podáva veľmi podpriemerné výsledky a produkuje rôzne obrazové chyby - výrazná je napríklad chromatická aberácia ale všimol som si aj problém s kontrastom. Dobrý začne byť až nad hodnotu F2,8. A6300 podporuje na tomto objektíve Eye AF - automatické zaostrenie na oči, čo je asi najužitočnejšia funkcia, ktorú kedy na digitálnych zrkadlovkách vymysleli. Rozsah 50 mm je na APS-C snímači veľmi nešťastný hlavne v miestnostiach (jedná sa už o teleobjektív) a odporúčal by som skôr 35mm ekvivalent, ktorý má ale vyššiu cenovku.

Sigma 19 mm f/2.8 DN Art E


Ostrý, kompaktný, ľahký a lacný. Dizajnová katastrofa pripomínajúca lacnú čiernu plastovú rúru z Hornbachu. Dobrý cestovateľský objektív ale príšerný kameraman. Na videách pri AF je vidieť klepanie obrazu a objektív má pracovný názov - epileptik. Pri ostrení (aj manuálnom) sa šošovka jemne pohybuje dopredu a dozadu (nadáva sa tomu Focus breathing), čím dochádza k drobnému chveniu obrazu po stranách. A to je najväčší problém pri videách. Aj samotné ostrenie pri fotení je akési zvláštne pomalé a neviem, či sa jedná o zlý firmware kamery, objektívu alebo je má motor tak abnormálne dlhé vedenie. Pri každom zaostrení preostruje dozadu a dopredu a finálne zaostrenie trvá na môj vkus pridlho. Čiastočne to rieši priebežné ostrenie AF-C, ktoré sa ale nehodí do každej situácie. Výhoda? V kombinácii s A6300 takmer vždy zaostrí na milimeter presne a za túto cenu je to zaujímavá voľba, keby neexistoval konkurent Samyang 24mm f2.8 AF a hlavne pecková Sigma 16mm f/1.4.

Odporúčané AF objektívy


Ak si potrpíš na kvalitu alebo fotíš profesionálne, pozri si aj nasledujúce kúsky. Macro alebo portrét : Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS. Portrét, svadba : Sony Planar T* 85mm f/1.4 ZA alebo lacnejší a menší Sony FE 85mm f/1.8 s krásnym bokehom. Video a univerzál na cestovanie : Množstvo optických chýb (CA, skreslenie, ostrosť) ale výborné univerzálne sklo najmä na video vďaka stabilizácii je Sony SEL-P 18-105mm f/4. Bez stabilizácie určite odporúčam Tamron 28-75mm F/2.8 Di lll RXD. Na širokouhlé zábery, krajinársku fotografiu a street je jednoznačne top Touit 12mm f/2.8 bez optickej stabilizácie alebo so stabilizáciou horší a menej svetelný Sony E 10-18mm f/4 OSS. Ak hľadáš ostrosť tak, poteší 200 gramový Sony FE 28 mm F2.0 alebo ťažšia wide Sigma 16mm f/1.4 DC DN Contemporary - obe sú šupy vo svojej cenovej kategórii. Palacinky na bežné nosenie „vo vrecku”: najlepší z najmenších je Pancake Sony E 20mm f/2.8 bez stabilizácie (ale hrozným výsledkom). Kvapku lepší ale aj väčší je Samyang AF 24mm F2.8. Komu nevadí váha, veľkosť a vyššia cena, dobré sú aj luxusnejšie Sigmy, napr. 18-35 mm F1.8 DC HSM A atď atď.

Najväčšie výhody a6300


+ 24MPx (6000x4000px) fotografie plné detailov (je nutné vlastniť kvalitný objektív). Ak plánuješ ostať pri setovom 16-50mm, kúp si radšej poriadny mobil.
+ Nízky digitálny šum aj pri vyššom ISO (akceptovateľné do ISO 6400). Platí aj pre video.
+ Detailné 4K video . Škoda že iba v 25 fps.
+ 100M MPEG-4 video (až 50000 mbps) s minimálnou stratou kvality (nutné vlastniť UHS-3 kartu, desiatky GB voľného priestoru na HDD a výkonný PC na strih ale aj prehrávanie)
+ Dobrý dynamický rozsah
+ Malé rozmery a relatívne ľahké (404g) kovové telo z magnéziovo-hliníkovej zliatiny.
+ Relatívne rýchle a presné fázové a kontrastné ostrenie . Dosahuje oveľa lepšie výsledky a menej odpadu ako stará A77 s DT 16 – 50 mm F2,8 SSM. Pri krajinárskej fotografii mám maximálne 2% odpadu, pri A77 to bolo niekedy aj 20-30% hlavne pri panoramatických záberoch .

Iné pozitíva


+ Výborné výsledky v RAW /Adobe Lightroom CC (Affinity malo s touto verziou .arw obrovské problémy). Otvoriť sa dá aj v Adobe Lightroom Classic (pôvodná krabicová verzia). Zdarma je tu ponuka Sony Image Data Converter, Imaging Edge a Capture One Express. Na domáce použitie postačujú.
+ Vymeniteľné objektívy Sony E alebo možnosť prikúpenia redukcie na Sony A alebo i objektívy Canon cez adaptér Sigma MC-11 (môžu mať isté obmedzenia pri ostrení, bez podpory Eye AF apod.).
+ Kompaktné rozmery - iba s vybranými kompaktnými objektívmi, ktorých optická kvalita je väčšinou nedostatočná alebo iba priemerná.
+ 425 ostriacich bodov je veľmi slušná hodnota len v prípade, že rád nechávaš rozhodovať kameru o mieste zaostrenia alebo fotíš akčné scény cez sériové snímanie.
+ Eye AF (automatické ostrenie na oči) je vhodné pre pomalšie sa pohybujúce bytosti. Pre portréty je to fantastická funkcia, na fotenie menších akčných detí väčšinou zbytočnosť.
+ procesor BIONZ X.
+ Utesnenie proti vlhkosti a prachu. To ale absentuje pri väčšine lacnejších E objektívoch.
+ Baterky sa nabíjajú relatívne rýchlo aj cez powerbanku (výstupný prúd by mal mať aspoň 2 ampéry)
+ Dá sa zapnúť/vypnúť tichá uzávierka (ideálne pri spiacom dieťati, fotenie svadby v kostole atď.). Nevýhoda je značná neistota pri fotení a nemožnosť odhadnúť čas sklopenia zrkadla.
+ Spomalené 100fps pre FullHD video pri európskom PAL. NTSC neodporúčam používať aj napriek zaujímavejšej hodnote 120fps.
+ Možnosť pripojiť externý mikrofón cez 3,5 jack (ale chýba výstup pre slúchadlá).
+ AF illuminátor v prípade núdze. Osobne ho nepoužívam ani v slabšie osvetlených miestnostiach. A6300 zvláda ostrenie slušne.
+ Audio podanie pri videách v interiéroch je veľmi solídne aj zo vstavaného mikrofónu.
+ Ovládacie kruhové kolečko ako ho poznáme z Canon zrkadloviek je vysoko návykové.
+ Rýchle prehliadanie fotiek v galérii aj pri nastavení na vysokú kvalitu.
+ Možnosť pripojiť externý blesk. Držanie foťáku sa dramaticky zhorší.
+ Možnosť namapovať si niektoré ovládacie tlačítka.
+ Prenos fotiek cez Wifi alebo NFC priamo do mobilu (vyžaduje Sony aplikáciu v telefóne).
+ Možnosť zálohovať do smartfónu RAW fotky. Pomerne komplikované (nutná apka v mobile i telefóne, režim manuál a klik na zelenú play ikonu) a veľmi pomalé. Jeden snímok zálohuje približne 6-12 sekúnd (záleží na ďalších faktoroch). Viac fotiek kamera nezvládne skopírovať bez napájania alebo výmeny baterky.
+ Ovládanie foťáku cez smartfón a Sony aplikáciu (iba základné funkcie a výstup do JPEG)
+ Timelapse (časozber) v 6000x4000px (viac ako 4K) cez APP v store (platená a nedostupná pre SR/ČR, ale dá sa registrovať cez US a platiť predplatenou kartou Playstation US).

Najväčšie nevýhody a6300


- Autofocus pri videách nefunguje vždy dobre a často nezmyselne preostruje dopredu/dozadu aj pri úplne jednoduchých scénach, ktoré dnes zvláda každý smartfón. Pri ostrení na stredový bod dochádza k častému rozmazávaniu obrazu. Pri širokej oblasti sú výsledky podstatne lepšie ale aj tu kamera zvykne scénu náhodne rozmazať kvôli preostrovaniu na iný objekt. Pri 4K videách je vidieť tento neduh veľmi výrazne. Kameru by som určite neodporúčal na profesionálne použitie!
- Oblasť ostrenia na stred je moc veľká. Vznikajú nepresnosti v ostrení pri menších alebo malých a vzdialenejších objektoch.
- Tragicky pomalý štart foťáku a pomalé je aj prebúdzanie zo stand-by režimu.
- Veľká spotreba energie a neustála výmena bateriek. Pri celodennom výlete je nutné vymeniť baterku 3-5 x. Osvedčila sa mi powerbanka a nabíjačka, cez ktorú baterky priebežne nabíjam v ruksaku.
- 4K video iba na 25fps výrazne kazí plynulosť pri akčných scénach, objektoch a pri pohybe kamerou.
- V tele nie je optická stabilizácia obrazu. Tým je značne limitovaný výber zaujímavých a kvalitných objektívov pre video formát a sťažuje sa aj fotenie dlhými teleobjektívmi (wild fotografia, šport apod.).

Ďalšie negatíva


- A6300 nemá na tele prepínač na AF/MF (auto/manuálne ostrenie). Musím to riešiť cez menu alebo namapovať jeden z buttonov (už tak ich je málo).
- Horšia ponuka objektívov ako u konkurencie. Pri sklách Sony je väčšinou horší pomer cena/kvalita a ani záručná doba nie je tak lákavá ako u Sigmy a Tamronu.
- Veľa E objektívov nemá utesnenie voči prachu a vlhkosti alebo sú iba z plastu.
- Väčšina objektívov nemá kompaktný rozmer a tým sa trochu stráca význam kompaktných rozmerov foťáku. Pancake ponúkajú priemernú (Sony NEX E 20mm f/2.8) alebo veľmi zlú obrazovú kvalitu (Sony E 16mm F2.8).
- Novší RAW nefunguje vo verziách Adobe Photoshop CS6 a staršie. Problém mal Affinity Photo aj 16 mesiacov po vydaní A6300 (objavovali sa rôzne anomálie a problémy). Menej náročným postačí free Sony Image Data Converter a Imaging Edge.
- Uzávierka iba 1/4000 s. potrápi nielen portrétistov v exteriéroch.
- Manuálne ostrenie je cez slabší displej i veľmi malý XGA OLED hľadáčik náročné a nepresné. Rôzne pomôcky (zvýrazňovanie obrysov) na displeji vôbec nefungujú precízne a domov som často chodil s neostrým video materiálom.
- Celková váha s väčším objektívom (napr. populárny video objektív Sony SEL-P 18-105mm f/4) sa už doťahuje semi-profi zrkadlovky.
- Fotoaparát sa v režime 4K videa prehrieva a vypína. Zadný displej musí byť kvôli chladeniu odsunutý. Pri 22°C v tieni pri chladnom jarnom vánku nevydržal točiť nepretržite dlhšie ako 40 minút. Na priamom slnku sa vypne v priebehu niekoľkých minút.
- FullHD video ma kvalitou neohromilo ani na najvyššom nastavení.
- Oveľa horšia ergonómia a ovládanie polo-auto režimov ako u klasických zrkadloviek. Lepšie je na tom full-frame rada Sony Alpha A7.
- Pomalší zápis na kartu / malý buffer - pri zápise poslednej fotky (v RAW) sa niekoľko sekúnd nedá spustiť nahrávanie videa ani prezerať fotky na karte. Testované na originálnych kartách Sony UHS-I U3 64GB.
- Vstavaný blesk je výkonovo slabý a neprestrelí väčšinu dlhších objektívov a slnečných krytiek. Na fotkách vzniká tieň.
- Synchronizácia blesku iba 1/160 s.
- Katastrofálne menu a triedenie položiek.
- Zadný displej a jeho obmedzené vyklápanie. Displej sa vôbec nedá zaklopiť ani otáčať. Pri pozeraní do hľadáčika sa naviac displej neustále mastí nosom.
- Slabšia viditeľnosť displeja na slnku.
- XGA OLED hľadáčik aj displej má stále nedostatočné rozlíšenie a ani podanie farieb nie je najlepšie. Staršia Sony A77 z roku 2011 na tom bola o niečo lepšie.
- Základné balenie nemá nabíjačku . Baterka sa dá nabiť iba cez fotoaparát pripojený na USB.
- Veľmi predražené originálne príslušenstvo (napr. baterky, nabíjačka).
- Nutnosť dokúpiť náhradné batérie (odporúčam značku Patona, kvôli podstatne nižšej cene).
- V exteriéroch je pri nahrávaní audio/videa problém aj s menším vánkom . Softvérové potlačenie šumu vetra je nedostatočné a je nutné dokúpiť externý mikrofón. Na krátke vzdialenosti sa mi osvedčil amatérsky RØDE VideoMicro.
- Vstavaný mikrofón zachytí elektrický zoom objektívov (jemné pískanie motora). Opäť je riešenie smerový mikrofón - napr. RØDE.
- Chýba tlačítko na manuálne zapnutie/vypnutie displeja i hľadáčika. Predišlo by sa tak vybíjaniu baterky pri nosení na popruhu a dal by sa predĺžiť čas na hybernáciu.
- Pri zapojenom externom mikrofóne musia byť stále otvorené plastové bočné dvierka - riziko poškodenia a znečistenia konektorov.
- Pri zálohe fotiek je neustále zapnutý display/hľadáčik. Týmto foťák nedokáže šetriť baterku a vybíja sa aj keď je zapojený na napájanom USB.
- Na objektívy A-mount je potrebná drahá, hlboká a ťažká redukcia (spolu sa dostaneš na váhu i hĺbku bežnej veľkej zrkadlovky).
- Telo schytáva jeden zárez za druhým. Po šiestich mesiacoch používania je vidieť na A6300 také známky opotrebenia, aké som mal na A77 po troch rokoch.
- Namiesto NFC by som prijal GPS pre súradnice do Exif.
- Chýba USB Type-C.
- Chýba slot pre druhú SDXC kartu (napr. pre obrazový zápis).
- Sťahovanie aplikácií z PlayMemories Online nie je pre SR a ČR, pretože Sony žije v 19. storočí ...
- Sony je firma, u ktorej nikdy nevieš, čo bude vyrábať a podporovať zajtra (myslené aj firmware). Preto som už veľmi opatrný s investíciou do ich objektívov a príslušenstva.

Finálny verdikt


Ako vyzretí fotografi vedia (tí čo viac fotia ako mudrujú na webových fórach), dokonalý a všestranný fotoaparát ani objektív neexistuje - a už vôbec nie v týchto cenových reláciách. Všetko je to o kompromisoch. Samotná A6300 je každopádne príjemné prekvapenie najmä čo sa týka rozmerov, technologických vychytávok, presného ostrenia a kvality výstupu aj pri vysokých hodnotách ISO . Obrazovo kvalitné 4K video je veľká pridaná hodnota, no nie najlepšie zaostrovanie na objekty pri AF, slabší hľadáčik i displej a prehrievanie zariadenia z neho nerobí nástroj pre profesionálov ale

iba pre amatérskych nadšencov

.

Kamera nie je ideálna na akčnú športovú fotografiu , svadobnú fotografiu a komerčnú video tvorbu . V športovej chýba lepšie držanie, ovládanie, menšie oneskorenie spúšte a ešte rýchlejšie ostrenie. V svadobnej by mi vadilo neustále zaspávanie alebo enormná spotreba akumulátorov a pri videu je to napr. prehrievanie i časté nepresnosti s ostrením. Oproti „ne-mirrorless” foťákom je samozrejme lepší na každodenné nosenie, rodinnú a cestovateľskú, reportážnu a nenáročnú street fotografiu .

Nástupca A6300 bol Sony Alpha A6500 (ILCE-6500). Pridaná dotyková LED obrazovka, uzávierka 1/8000 s. a optická stabilizácia v tele. Je to pozitívum pre video fanúšikov, pretože sa dramaticky zvyšuje počet objektívov, ktoré je možné použiť. Fotografom, ktorí nevyrábajú video materiál, by som túto verziu neodporúčal. V týchto vysokých cenových hladinách sa začínajú pohybovať full-frame telá s označením Sony Alpha A7 druhej (ILCE-7M2) a tretej generácie (ILCE-7M3), ktoré majú oveľa zaujímavejšie výhody pre profíkov.

Predchádzajúca verzia Sony A6000 (ILCE-6000) z roku 2014 má iba FullHD video. Kvôli podstatne nižšej cene a váhe (344 g) je to výborný náhradník pre akúkoľvek zrkadlovku.

Najnovší prírastok do rodiny z roku 2019 s označením A6400 je mix A6500 a recenzovaného A6300. Vylepšuje niektoré nedostatky A6300 (najmä lepšie ostrenie) ale chýbajú mu niektoré výhody A6500 - napr. vstavaná stabilizácia.


Video ukážka na Sony E 50mm f/1.8


Akčnejšie scény pri plne ISO100, AF na stredovú oblasť . Medzi 18 - 40 sekundou som video manuálne podexponoval, pretože sa mi zdal obraz na displeji veľmi preexponovaný. Až pri strihu sa ukázalo, že fotoaparát si s tým poradil, išlo iba o problém s podaním na LCD pri silnom slnečnom svetle. Na videu si určite všimneš aj náhodné preostrovanie (rozmazávanie videa) o ktorom píšem v negatívach.



Timelapse - Časozber


Veľká časť videa je vytvorená pomocou oficiálnej SONY aplikácie Timelapse. Fotené cez Sigmu 19 mm a Sony E 50 mm. RAW fotografie v rozlíšení 6000x4000 px boli následne upravené v Lightroome a v Adobe Premiere spojené do videa. Niektoré odlesky a svetelné efekty boli pridané postprocesom. Menšie rozlíšenie 4K umožňuje pohyby do strán alebo zoom. Ak to tvoj stroj zvládne, odporúčam nastaviť kvalitu 4K - 2160p

2Výhody a nevýhody Sony Alpha A6000, A6300 a A6500

Fotoaparát sa ukázal ako skvelá voľba na výlety a dovolenky. Ako kamera na profi použitie by dostala hodnotenie skôr 5/10. Ukážky fotografií z A6300 nájdeš aj v súvisiacich článkoch pod recenziou.

Ukážka fotografie v ISO6400, JPEG

3ISO test Sony A6300

Večerná miestnosť osvetlená jedným slabším LED pásom. ISO6400, 1/125 s., F3.5, 16 mm cez setový objektív Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS. V obrázku nižšie je výrez.

4Sony A6000, A6300 a A6500 - ISO6400 test

Čistý JPEG (extra jemný) výrez 1:1 pri ISO6400. Ponechané sú všetky detaily. Ešte stále by som si v tejto kvalite trúfol vytlačiť obraz na plátno do rozmeru 120x70 cm. Pri RAW je možné odšumenie za cenu zníženia detailov.

Ukážka dynamického rozsahu pre video

5Sony A6300 a dynamický rozsah

Silné poobedné slnko a tvrdé tiene na tvárach sú postrachom fotografov ale preverí dynamický rozsah kamery. A6300 to zvláda veľmi slušne (modrej oblohe stále ostala verná farba), no občasným prepalom na svetlejších miestach sa nevyhol aj napriek tomu, že videá sú v exteriéroch oproti fotografiám jemne podexponované. Dynamický rozsah hodnotím na výbornú.

Optická stabilizácia pre video

6Optická stabilizácia v objektívoch SONY.

Filmovať z ruky na A6300 bez opticky stabilizovaneho objektívu je ako pozerať česko-slovenské telenovely - čiže utrpenie. Na obrázku je screenshot z videa počas pomalej chôdze cez setový objektív 16-50mm. Nerozmazaný obraz prekvapil, ale video na tom bolo oveľa horšie. Na super zábery je nevyhnutné dokúpiť (a hlavne nosiť) stabilizačný držiak Gimbal. To isté platí aj pre model A6500, ktorého stabilizácia v tele počas akejkoľvek chôdze je rovnako tragická.

Ukážka detailov v 4K videu na setovom objektíve

7

Detaily na setovom objektíve Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS sú slušné aj napriek jeho mizernej optickej kvalite. Detail nižšie.

8

Výrez z obrázku 1:1. K lepšej kvalite by dopomohol už len ostrejší objektív (takmer všetko je ostrejšie ako setový objektív). Videá vyzerajú fantasticky na 4K TV. Množstvo detailov ťa posadí na zadok a je dosť pravdepodobné, že na niektorých záberoch uvidíš aj to, či si nechcel.

Ukážka detailov vo videu pri ISO3200

9Rodinné video na Sony A6300

ISO3200 vo videách tiež nie je problém. Vysejvovaný obrázok z videa stále postačuje na tlač fotky 15x10 cm. Vpravo hore je výrez oka 1:1. Aj keď sa kvalita zdá veľmi nízka (zapríčinené kompresiou videa), detail je stále zachovaný. Na menšej kvalite 15000 kb/s MPEG4 H264 zaplníš 342 MB pri 3-minútovom videu.

Publikované: 5. 4. 2019 / Autor: MOWS
8/10
Perfektné!
FacebookTwitterWhatsAppE-mail
Našiel som 4 súvisiace články
Mohlo by ťa zaujímať: