Je to neuveriteľné, ale aj MOWS používa cookies, štatistiku a reklamu.SÚHLASÍM

Recenzia: Aký je objektív Sony FE 28 mm F2 na APS-C?

RecenziaHodnotenie

V cenovej relácii do 500€ nie je veľa kvalitných a zároveň kompaktných objektívov určených na každodenné nosenie pre SONY E-Mount - NEX/Alpha. Aj preto som si vybral tento 200 gramový kúsok s označením SEL28F20 a otestoval ho na staršom Sony A6300 . Keďže sa jedná o menší APS-C snímač, jeho rozsah je až 42 mm a uhol záberu iba 54° (namiesto širokoúhlejšieho 75°). Tu je niekoľko foto ukážok, postrehov, subjektívnych názorov ale aj tipov na alternatívne objektívy.
1Najlepší cestovný objektív na Sony Alpha 7 / A7

Objektív so širokým prstencom s manuálnym elektronickým ostrením na mirrorless Sony A6300. Celá výbava na fotke nepresiahla 620 gramov z čoho 420 gramov má kamera. Fotenie jednou rukou hodnotím na výbornú.

2Aké je najlepšie ohnisko pre street fotografiu?

Pri APS-C máš stále dostatok priestoru na manévrovanie v tesných priestoroch (a bratislavská MHD je ten najtesnejší priestor vo vesmíre). Pre mňa je objektív ideálny najmä na street foto, glamour a portrét. Naopak mi nevyhovuje na reportážnu fotografiu a širokoúhle krajinárske pohľady.

Výhody


+ Váha 200 gramov poteší. A6300 sa s ním držala perfektne v jednej ruke a nie je to ten typ objektívu, kvôli ktorému nechám celú foto výbavu v skrini iba preto, že sa mi nechce vláčiť dve kilá železa.
+ Je kompatibilný s full frame - považujem to ako dobrú investíciu do budúcnosti (kvôli neskoršiemu predaju alebo prechodu na FF).
+ Je ideálny na výlety s rodinou a street fotografiu . 42 mm je pre mňa úplne perfektný rozsah, kedy ľuďom nemusíš pchať objektív rovno pred nos ale rovnako si držíš taký odstup, do ktorého ti nelezú náhodný okoloidúci (problém dlhých tele objektívov nad 50 mm).
+ Dobrá ostrosť aj na okrajoch snímku už od F4, na F5.6 dobrá, F8 - F11 veľmi dobrá.
+ Minimalizovaná chromatická aberácia.
+ Odlesky v protisvetle sú v tejto cenovej relácii na dobrej úrovni. Slnko v korunách stromu vytvára krásnu hviezdicu.
+ Ostrenie je tiché a rýchle aj v slabšie osvetlených miestnostiach i protisvetle (pozri ukážku nižšie). Ale v kombinácii s A6300 pri rýchle sa pohybujúcich osobách nie je výsledok ani náhodou excelentný. Eye-focus kritizujem nižšie.
+ Vhodný aj pre video iba ak má kamera optickú stabilizáciu alebo máš kameru upevnenú na stabilizátore (gimbal).
+ Manuálne ostrenie je elektronické, čo bude vyhovovať kameramanom.
+ 49 mm predné filtre nie sú problém.
+ Jedno bezvýznamné plus za dizajn.

Nevýhody


- Telo nepôsobí spracovaním najhoršie, ale stále som mal pocit, že ide o veľmi lacný setový objektív, ktorý po prvom ťuknutí o stôl prestane fungovať. Slnečná clona (ALC-SH112) z tenkého ohybného plastu tiež nepridala na dobrom dojme.
- Nie je dostatočne utesnený voči stekajúcej vode (iba proti vlhkosti).
- Celková ostrosť nie je úplne najlepšia (kontrolované na RAW bez softvérového zaostrenia). Podľa DxOMark testu má FF lepšie výsledky.
- Divoké skreslenie (distortion) v RAWe. Mnoho recenzentov to odbije jedným políčkom v Lightroome, ale každá dodatočná deformácia obrázku (aj pinch) prináša stratu ostrosti alebo pridáva neželaný orez. Pri pevnom ohnisku sa jedná o poriadny neduh.
- Mnoho fotografií, pri ktorých som využíval funkciu Eye-focus (ostrenie na oči) trpelo častým front-focus om. Nehovoriac, že kamera mala častý problém s identifikovaním oka, čo sa mi u Sony E 50 mm OSS objektívu nestáva tak často.
- Výstup na clone 2 - 2.5 je veľmi priemerný.
- Nemá optickú stabilizáciu .
- Na širokouhlé zábery krajiny, architektúry, fotenie v interiéroch i reportážnu fotografiu je toto ohnisko nedostatočné. Čistokrvných 28 mm dosiahneš iba na full frame.
- Manuálne ostrenie je elektronické, čo bude prekážať fotografom.
- Iba 2 roky záruka. Konkurencia (Sigma, Tamron) v podobnej cenovej relácii na SK/CZ bežne predáva objektívy s 3-5 ročnou zárukou.

Verdikt


Objektív je ideálny na každodenné nosenie, kvalitné hobby fotenie i točenie videa - ak máš stabilizátor v tele. Mínusové body dostal za nedostatočnú ochranu proti dažďu a divoké skreslenie, ktoré je pri pevných ohniskách netradičné. Aj keď ani odolnosť nebude jeho silná stránka, ostrenie je svižné, tiché a spoľahlivé aj v nepriaznivých svetelných podmienkach. K full frame Sony A7 je to perfektné kombo, ktoré by som každému amatérskemu nadšencovi foto/videa určite odporúčal .

Ukážky fotiek

3Test objektívu Sony FE 28mm F2.0

4Sony FE 28 mm eye-focus

ISO100, F2.8, 400 s., výrez 1:1. Doostené o 40 bodov a Adobe Lightroom. Ostrosť nie je zlá ale videl som aj lepšie výsledky.

5Sony FE 28 mm a ostrenie v protisvetle i v horšie osvetlených scénach

Objektív zvláda podobné - veľmi náročné scény dobre. Silné protisvetlo v pozadí (podvečerné slnko) a ciele v tieni - časté aj pri fotení v interiéroch s rozžiareným oknom na pozadí. Tmavé miesta boli zosvetlené postprocesom.

6Sony FE 28 mm Distortion

Všimni si neprirodzene ohnuté oplotenie. Súdkovité skreslenie (Distortion) v RAW je veľmi výrazné a túto optickú chybu by som očakával skôr u zoom objektívov.

7Mercedes Actros na pieskovisku

Podobné alternatívy a chrobáky do hlavy



Sigma C 16mm F/1.4 DC DN : Asi najväčší konkurent ktorý láka na clonu 1.4. Rovnako ako Sony FE 28 mm nepodáva na týchto hodnotách okúzľujúce výsledky. Nevýhodou môže byť vyššia váha, rozmer a nekompatibilita s full frame. Naopak vyniká skvelým spracovaním, odolnosťou voči dažďu a prachu, optickými výsledkami, ostrosťou, rýchlym zaostrovaním a podobnou cenovkou.

Samyang AF 14 MM F/2.8 FE : je druhý konkurent určený aj pre full frame. Prekážkou môže byť cena, nemožnosť nasadiť predné filtra, pravdepodobnosť neželaných odleskov a niekde sa udávajú aj problémy pri ostrení.

Tamron 28-75MM F/2.8 DI III RXD : Nejedná sa o pevné sklo ale o ľahký zoom. Kompatibilita s full frame, dobré optické vlastnosti a rýchle ostrenie sa podpísali pod cenu ale aj rozmery - sklo už prestáva byť kompaktné. Nevýhoda je opäť absencia stabilizácie, ktorá by sa pri 75 mm hodila nielen pre kameramanov. Považujem ho ale za skvelý univerzálny objektív. Či je vhodný na bežné nosenie, nechám na teba.

Samyang AF 24mm F2.8 FE : Ešte menší a ľahší (120 g) autofocus objektív s podobným rozsahom pre APS-C aj full frame. Postihuje ho silná vinetácia a sférická aberácia. Okraje snímku sú bahno a objektív poteší len veľmi nenáročného hobby fotografa. Jeho cenovka je veľmi lákavá a určite si nájde svoj fanklub.

Sigma 24 mm f/1,4 DG HSM ART : 665 gramové sklo s priemerom filtra 77mm napovedá, že hobby fotograf bude kameru častejšie nechávať doma na poličke. Výhodou je kompatibilita s full frame. Nevýhoda môže byť okrem rozmerov aj váha, neutesnenie voči prachu, vode a vysoká cena.

Sony SEL-P18105G 18-105MM F/4 PZ G OSS : Tak skvelý rozsah nikdy nemôže byť predurčený na skvelé optické výsledky, ale stále môže byť nápomocný kameramanom vďaka optickej stabilizácii. Na nemeckom Amazone sa občasne vyskytuje toto sklo na úrovni 460€ a tu už sa dajú znížiť nároky na kvalitu výstupu.

Sony SEL 10-18mm f/4 : poriadna dávka wide s optickou stabilizáciou pre video. Jeho optické vlastnosti, svetelnosť F4, fotenie pri zhoršených svetelných podmienkach a ani cena nie sú ani náhodou dobré. Je to objektív, ktorý nesie veľa negatívnych recenzií odborníkov i užívateľov.

Sigma 20 MM F/1.4 DG HSM A : 950 gramov je už ako zlý sen na pol kilovej kamere. Nepoteší nemožnosť použiť predné filtre, nedostatočné utesnenie a šialená cena za toto všetko.

Pancake sklá 16 a 20 mm od Sony i setový E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS vynechám zámerne. Výstupy z týchto sklíčok považujem za podpriemerné a ich cenovky sú maximálne zvrátené.
8Aký je najlepší wide objektív pre SONY E?

9Sony 28mm F2.0 review

10Dóm svätého Martina v Bratislave

Publikované: 13. 8. 2019 / Autor: MOWS
8/10
Perfektné!
FacebookTwitterWhatsAppE-mail
Našiel som 3 súvisiace články
Mohlo by ťa zaujímať:

Vypni blokovanie reklám pre stránku MOWS.sk

Tvorba obsahu a prevádzka stránky stojí čas a peniaze. Blokovanie reklamných formátov by časom mohlo viesť k zrušeniu nie len tejto stránky, ale aj množstva ďalších menších webov, ktoré obsahovo spestrujú internet. Veľké spoločnosti, televízie a redakcie majú finančný rozpočet na boj s blokovaním reklám, prípadne majú aj iné zdroje príjmov. A vieš si predstaviť internet, na ktorom bude iba Facebook, JOJ, Nový Čas, Google a Pornhub? Veď by to bolo katastrofálne!